loading...
سوار نت

#دعوتیم_به_وادی_سلم
.
وقتی در ادعیه مختص به ماه رمضان و روایات در این باب رجوع می کنیم یکی از ویژگی های اساسی که به این ماه نسبت داده شده، اسلام است.
1️⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ‏، شَهْرَ الصِّيَامِ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ،
2️⃣ اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِيمَانِ وَ السَّلَامَةِ وَ الْإِسْلَامِ
3️⃣ اللَّهُمَّ أَدْخِلْهُ عَلَيْنَا بِالسَّلَامَةِ وَ الْإِسْلَامِ
.
✅ اگر اسلام را به معنای تسلیم امر پروردگار بودن بدانیم، محور دین ما تسلیم بودن است و از مهم ترین نشانه های تسلیم بودن، روزه ماه مبارک رمضان است. همانگونه که نماز صبح را دو رکعت و نماز مغرب را سه رکعت می خوانیم بدین علت که خدا دستور داده؛ روزه دار هم می شویم  چون تسلیم دستور خداییم و فارغیم از دلایل علمی و فلسفی و عرفانی که برای آن می تراشند.
.
✅ این تسلیم بودن دو گونه می تواند باشد:
1️⃣ اسیری که در چنگ دشمن گیر کرده و به اجبار تسلیم تمامی دستورات او می شود.
2️⃣ آزاده ای که چون خم و پیچ مسیر را نمی شناسد به آنکس که از آن آگاه است پناه برده و خود را تسلیم آگاهی او می کند تا به هرسو اراده کرد عنان مرکب او را بکشد.
.
✅ تسلیم بودن ما در برابر خداوند بایستی از نوع دوم باشد. یعنی چون خداوند را آگاه تر می دانیم - إِنِّي‌َّ أَعْلَم‌ُ مَا لاَ  تَعْلَمُون‌َ ؛(بقره‌،30) - {وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ} (بقره216) - خود را به او می سپاریم.
.
✅ در نتیجه این تسلیم خداوند بودن، آدمی از اسارت شیطان رهایی می یابد چرا که شیطان و هوای نفس و جادبه های دنیوی انسان را به مسیر ضلالت می کشانند و کاری می کنند که انسان پای خویش را بر جای گام های شیطان بگذارد و اینگونه او را در میان این هستی گم می کنند و سپس آدمی مصداقی برای ضالّین(گمشدگان) می شود.
.
✅ برای در صراط مستقیم و مسیر هدایت بودن باید وارد وادی سلم و تسلیم شد و از گام های شیطان تبعیت نکرد.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ (208 بقره)
.

سیدمیثم میرتاج الدینی

ما آدم های معمولی، اگر خیلی خوب باشیم، تک خصلت های خوبی داریم که با کوبیدن و بیختن(غربال کردن) چند نفرمان، می شود یک آدم نصفه و نیمه ساخت.
ولی برخی یک تنه چند نفرند...یک امت اند.
تمام هستی اند...
تنهایی تمام عیارند،
نه نیازی به کوبیدن دارند و نه بیختن،
اینها آویختنی اند...
مثل یک طناب باید آنها را آویخت تا دیگران برای بیرون زدن از چاه زندگی به آنها بیاویزند.
حبل الله المتین همین هایند...
عروه الوثقی خودشانند.
باید به آنها چنگ زد،
باید به آنها آویخت.
.

سیدمیثم میرتاج الدینی

#بررسی_علل_تاریکی_هراسی
.
واژه Dark که به دنبال خود مفاهیم متعددی یدک می کشد، در دایره لغات ادبیات فارسی به تاریکی ترجمه می‌شود.
تقریبا همه انسان ها از این مفهوم درکی نسبی با توجه به ذهنیات، مشاهدات و تجربیات خود دارند.
آنچه که قابل بحث است، ترس از تاریکی است و یافتن پاسخی برای این سوال:
"آیا ترس از تاریکی فطری و غریزی است یا اکتسابی و تربیتی؟
به تعبیر دیگر، آیا انسان ها ذاتاً به گونه ای هستند که از تاریکی هراس دارند یا انسان ها به گونه ای بار می آیند که از تاریکی بترسند؟
.
به نظر میرسد آدمی از هرآنچه که نسبت به آن جاهل باشد، ترس دارد. از همین جهت که انسان در تاریکی نسبت به محیط اطراف جاهل است و نمی تواند آنچه در تاریکی هست را بپاید، دچار ترس می‌شود.
این یعنی جهل انسان را می ترساند، نه تاریکی.
به همین لحاظ می‌شود ادعا کرد عمده ترس از تاریکی، توسط برخی عوامل القا می شود. عواملی نظیر داستان ها و قصه ها، فیلم ها، بازی ها و...
تاریکی هراسی یک مقوله مهم در فیلم های #ترسناک به شمار می‌آید، به گونه که همواره نیروی شرّ در تاریکی است و نیروی خیر با سلاح نور که عمدتا شعله های آتش و تلألو خورشید یا نور برگرفته از تکنولوژی و الکتریسیته است، بر آنها می تازد.
.
این سبک تاریکی هراسی و القای ترس توسط عوامل متعدد و با شکل موجود، چند هدف را دنبال می‌کند:
1️⃣ نیروی شرّ ، تاریکیِ مادی است. در حالیکه تاریکی مادیّ که شب مهم ترین جلوه آن است، فضایی برای تولید آرامش است نه ترس و هراس. فضایی است برای رشد و بالندگی، چراکه دانه در دل تاریکی خاک جوانه می زند و آدمی در تاریک ترین لحظه شب یعنی سحر، به رشد می رسد و به طور کلی از #لیله_القدر و #لیله_الرغائب و ... می توان نتیجه گرفت که شب و بالتبع تاریکی، جایگاه مهمی در اسلام و قرآن دارد.
2️⃣ نوری که معرفی می شود نیز یک نور مادی است که منحصر در خورشید و آتش و نور تولید شده از الکتریسته است. درحالیکه نور در ادبیات دینی مفهومی غیرمادی بوده و نور (به نحو مطلق) از اسامی خداوند متعال است.
.
✅ در نتیجه این اهداف مذکور👆🏻 هرگز تمدن غرب که زرق و برق آن به واسطه تکنولوژی چشم آدمی را پُر می کند، نمادی برای تاریکی و نیروی شرّ نخواهد بود. همچنین می توان در بسیاری از فیلم ها ردّ پای اینکه آتش به عنوان جنس شیاطین و جنیان، نور و نیروی خیر است را دید.
.
⬅️ مهم آنکه در ادبیات دینی آنچه که در برابر نور قرار دارد ظلمت است نه تاریکی، که از روی تسامح ظلمت به تاریکی ترجمه می شود.
ظلمت با توجه به ریشه آن، از مشتقات ظلم است و این بدان معناست که نیروی شرّ در عالم، ظلم است و ظالم،که می توانند بر تمامی روشنایی های مادّی هم تکیه زده باشند.
.

سیدمیثم میرتاج الدینی

zanab بازدید : 8 1392/07/06 نظرات (0)

#سوره -حمد (5)
مگر خدا مالک تمام جهان نیست پس چرا در سوره حمد مالکیت او مختص به روز جزا شده(مالک یوم الدین)؟
مالکیت خداوند شامل هر دو جهان و تمامی موجودات است اما، بروز و ظهور این مالکیت در قیامت بیشتر است زیرا در آن روز تمامی پیوندهای مادی و مالکیتهای اعتباری از بین می رود.در آنجا هیچ کس چیزی از خود ندارد.

 

شهریاری

zanab بازدید : 7 1392/07/06 نظرات (0)


#سوره-حمد (4)
معنای رب بودن خدا اینست که او مالکیست که تدبیر امور مملوکش را میکند. پس تمام امور بندگانش متعلق اوست اعم از رزق، ازدواج، مسکن،.. به همین صورت است امور سایر مخلوقات که حقیقتا قوام آنها به ذات الهی است و هرگز از اراده و مشیت او جدا نمیشوند.
مالکیتی که ما داریم در مقابل مالکیت خداوند متعال اعتباری و قراردادیست و مالک حقیقی فقط و فقط اوست.
اما ما گاهی رب بودن و پرورش بودن او را فراموش می کنیم ، ما در دامن و آغوش اوییم و این اوست مارا پرورش میدهد پس چرا به او پشت می کنیم و دنباله رو شیاطین جن و انس میشویم.
اگر فراموش نکنیم که مالک حقیقی فقط اوست، به این دنیا دل نمیبندیم و هر آنچه وجود دارد را به چشم عاریه و امانت می بینیم از جمله زن و فرزندو...
در آن صورت دل کندن راحت تر میشه! بلاخره روزی باید رفت پس به آنچه که برای ما نیست دل نبندیم و فقط عبد باشیم.

 

شهریاری

zanab بازدید : 5 1392/07/06 نظرات (0)


#سوره-حمد (3)
امام صادق(ع) فرمودند:" شیطان چهار بار فریاد کشید و ناله سر داد نخستین بار روزی بود که از درگاه خداوند رانده شد، سپس هنگامی بود که از بهشت به زمین تنزل یافت، سومین بار هنگام بعثت محمد(ص) بعد از فترت( نیامدن طولانی) پیامبران بود. و آخرین بار زمانی بود که سوره حمد نازل گشت."

 

شهریاری

zanab بازدید : 8 1392/07/06 نظرات (0)


#سوره-حمد (2)
رحمن صیغه مبالغه است وآن رحمتی است که شامل همه بندگان اعم از کافر و مؤمن است." و رحمتی وسعت کل شی"(اعراف آیه 156)
رحیم صفت مشبهه است و آن رحمتیست که خداوند به بندگان خاص خود عنایت می کند که نعمتی است ثابت و دائمی.
امام صادق (ع): "خداوند معبود همه چیز است، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان،ونسبت به خصوص مؤمنان رحیم است."

 

 

شهریاری

 

zanab بازدید : 8 1392/07/06 نظرات (0)


#سوره-حمد (1)
خدای تعالی خود را بسبب کمال ذاتی خود (آنچه که خود دارد-کمال محض) و به سبب آنچه از افعال او ظاهر است مدح وتمجید می نماید.پس اوست پروردگار جهانیان و بخشنده بر آنها، و اوست که تسلط بر عوالم (دنیا و آخرت) دارد.
برگرفته از برگزیده تفسیر المیزان

 

 

شهریاری

 

#شجاعت

سوالی که هر فردی بدون تفکر فوری پاسخ می دهد...

آیا یک فرد شجاع نزد شما برتر است یا ترسو؟؟؟
همه بدون درنگ پاسخ می دهند...شجاع.

قرآن میان این دو فرد مقایسه ای انجام داده و به ما نشان داده است تا خود انتخاب کنیم.

در آیه 40توبه خداوند در مورد همراه پیامبر در غار(خلیفه اول) می فرماید:"لاتحزن ان الله معنا"نترس..خدا با ماست.

در همان شب که به لیلة المبیت معروف شده است در مورد شخص دیگری که جای نبی اکرم خوابید(امام علی) تا او هجرت نماید خداوند در آیه 207بقره می فرماید:"من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ..."کسی که جان خود را برای معامله با خدا و رضای او در معرض خطر قرار می دهد.

قضاوت با مخاطب

سیدمیثم میرتاج الدینی


داستان سلیمان و بلقیس و تخت او را همه شنیده ایم...
سلیمان جمعی از انسان ها و جنیان را فراخواند تا تخت بلقیس را به او برسانند.
عفریتی از جن عرض کرد که من تخت را قبل از آنکه از جای خود برخیزی نزد تو خواهم آورد.

آصف بن برخیاء که نزدیکان سلیمان بود عرضه داشت ای نبی خدا من تخت را در یک چشم برهم زدن نزد تو حاضر می کنم.
قرآن در مورد آصف که از هزاران کیلومتر فاصله تخت را در یک چشم برهم زدن حاضر میکند می فرماید:
قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبّی
ما بهره ای از علم کتاب را به او دادیم.

کسی که #بهره-ای-اندک از علم کتاب دارد اینگونه عالم در تسخیر اوست.
اما در جای دیگر قرآن خداوند به شخصی اشاره می کند که #تمام علم کتاب نزد اوست و روایات بسیاری علی ابن ابی طالب را آن شخص معرفی می کند.
در روایتی از امام صادق بدین مضمون آمده است که بهره ای که به آصف داده بودند همانند نسبت قطره است به دریا...
و تمام علم الکتاب نزد ما اهل بیت است.

رجوع به ابراهیم4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 107
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 93
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 110
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 121
  • بازدید ماه : 116
  • بازدید سال : 319
  • بازدید کلی : 5,445
  • دیگر وبلاگ ها