loading...
سوار نت

#بررسی_علل_تاریکی_هراسی
.
واژه Dark که به دنبال خود مفاهیم متعددی یدک می کشد، در دایره لغات ادبیات فارسی به تاریکی ترجمه می‌شود.
تقریبا همه انسان ها از این مفهوم درکی نسبی با توجه به ذهنیات، مشاهدات و تجربیات خود دارند.
آنچه که قابل بحث است، ترس از تاریکی است و یافتن پاسخی برای این سوال:
"آیا ترس از تاریکی فطری و غریزی است یا اکتسابی و تربیتی؟
به تعبیر دیگر، آیا انسان ها ذاتاً به گونه ای هستند که از تاریکی هراس دارند یا انسان ها به گونه ای بار می آیند که از تاریکی بترسند؟
.
به نظر میرسد آدمی از هرآنچه که نسبت به آن جاهل باشد، ترس دارد. از همین جهت که انسان در تاریکی نسبت به محیط اطراف جاهل است و نمی تواند آنچه در تاریکی هست را بپاید، دچار ترس می‌شود.
این یعنی جهل انسان را می ترساند، نه تاریکی.
به همین لحاظ می‌شود ادعا کرد عمده ترس از تاریکی، توسط برخی عوامل القا می شود. عواملی نظیر داستان ها و قصه ها، فیلم ها، بازی ها و...
تاریکی هراسی یک مقوله مهم در فیلم های #ترسناک به شمار می‌آید، به گونه که همواره نیروی شرّ در تاریکی است و نیروی خیر با سلاح نور که عمدتا شعله های آتش و تلألو خورشید یا نور برگرفته از تکنولوژی و الکتریسیته است، بر آنها می تازد.
.
این سبک تاریکی هراسی و القای ترس توسط عوامل متعدد و با شکل موجود، چند هدف را دنبال می‌کند:
1️⃣ نیروی شرّ ، تاریکیِ مادی است. در حالیکه تاریکی مادیّ که شب مهم ترین جلوه آن است، فضایی برای تولید آرامش است نه ترس و هراس. فضایی است برای رشد و بالندگی، چراکه دانه در دل تاریکی خاک جوانه می زند و آدمی در تاریک ترین لحظه شب یعنی سحر، به رشد می رسد و به طور کلی از #لیله_القدر و #لیله_الرغائب و ... می توان نتیجه گرفت که شب و بالتبع تاریکی، جایگاه مهمی در اسلام و قرآن دارد.
2️⃣ نوری که معرفی می شود نیز یک نور مادی است که منحصر در خورشید و آتش و نور تولید شده از الکتریسته است. درحالیکه نور در ادبیات دینی مفهومی غیرمادی بوده و نور (به نحو مطلق) از اسامی خداوند متعال است.
.
✅ در نتیجه این اهداف مذکور👆🏻 هرگز تمدن غرب که زرق و برق آن به واسطه تکنولوژی چشم آدمی را پُر می کند، نمادی برای تاریکی و نیروی شرّ نخواهد بود. همچنین می توان در بسیاری از فیلم ها ردّ پای اینکه آتش به عنوان جنس شیاطین و جنیان، نور و نیروی خیر است را دید.
.
⬅️ مهم آنکه در ادبیات دینی آنچه که در برابر نور قرار دارد ظلمت است نه تاریکی، که از روی تسامح ظلمت به تاریکی ترجمه می شود.
ظلمت با توجه به ریشه آن، از مشتقات ظلم است و این بدان معناست که نیروی شرّ در عالم، ظلم است و ظالم،که می توانند بر تمامی روشنایی های مادّی هم تکیه زده باشند.
.

سیدمیثم میرتاج الدینی

من آمریکا نرفته ام.
معماری شهرهای آن را در همین اندازه فیلم ها دیده و کمی هم از فرنگ رفته ها (آمریکا رفته ها) شنیده ام.
اما در همین نزدیکی ما، معماری مهندسین آمریکایی را دیده ام.
آن هم نه در حد یک عمارت و یک بنا، که در اندازه یک شهر، البته اگر بشود نامش را شهر گذاشت با آن همه خانه و مغازه و اداره و سینما و شهربازی و بلوار و خیابان و مراکز خرید و... پایین و بالایی که دارد.
خانه های این شهر کوچک (شهرک) به جای دیوار های بلندِ مرسوم ِخانه های شهرهای مملکت، پرچین کوتاهی از درختچه ها و بوته ها دارند که در نهایت بلندی شان، تا کمر یک آدم می رسد.
این سبک معماری خانه ها، اگر در آمریکا امنیت آفرین است، در شهرک حوالی شهر ما امنیت نیافریده است.
چون امنیت از نگاه ما (ایرانی های مسلمان) دایره اش محدود نمی شود به امنیت ملک و مال.
آدم ها فقط با دست دزدی نمی کنند، چرا که هزارانی را می شود سراغ داشت که با چشم های شان دزد می شوند و این خانه ها اگر ...(اگر) دست دزد را دور کند، با چشم دزد چه می کند؟
مگر آنکه مدعی شویم آمریکایی ها چشم هایشان دزد نیست که آن بحث دیگری است.
.
حریم از زاویه ی دید ما منحصر در مایملک نمی شود.
خلوت آدمی با آنکه ملک نیست، مال نیست، ولی حریم آدم است، البته برای آنها که خلوت سرشان می شود نه آنها که تمام زیر و بم زندگی شان در جلوت است.
ناموس با آنکه سند شش دانگ آن چون ملک و مال به نام ما نمی شود، حریم آدم است...
این خانه ها حریم خلوت و ناموس و... را چگونه امن می کند؟

.

سیدمیثم میرتاج الدینی

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 107
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 277
  • بازدید کلی : 5,403
  • دیگر وبلاگ ها